Вторият подсъдим - генералният директор на фирмата, менажирала „Хера“ е починал

Варненският окръжен съд за втори път не даде ход на разпоредителното заседание и отложи производството за потъването на кораба „Хера“ за 29.09.2020г.

Петчленният съдебен състав намери, че са налице процесуални пречки за даване ход на делото, тъй като е налице нередовно призоваване по отношение на пострадалите украински граждани. В писмо до съдебният състав пострадалите посочват, че за неявяването им в днешното заседание са налице обективни причини – Република България е забранила достъпа на украински граждани до територията й до 15.07.2020г. Другото основание за отлагане на производството беше неявяването на подсъдимия Стефчо М. - технически директор и ръководител „Морски операции“ във фирмата „Провидънс шипинг енд трейдинг“ ООД менажирала „Хера“. Той остана единственият обвиняем по за потъването на кораба, след като стана ясно че вторият подсъдим – Милен Б. генерален директор и ръководител „Експлоатация“ на фирмата е починал. Стефчо М. е обявен за национално и международно издирване. От държавна агенция „Морска администрация“ ще бъде поискана информация дали при тях фигурират трудови договори на лицето и с кои работодателите, за да се види възможността той да бъде намерен и доведен за участие в заседанието наесен.

Корабът „Хера“, плаващ под камбоджански флаг, потъва преди 16 години - на 13 февруари 2004 г. на около 14 км. от северния вход на „Босфора“, при изключително лошо метереологично време.   По време на инцидента загиват 19 моряци - 17 българи и двама украинци.

Разследването започва няколко дни по-късно - на 16 февруари 2004 г. под ръководството на Софийска градска прокуратура и отнема 15 години.

На 19 февруари 2010 г. разследването е спряно, тъй като не са събрани категорични доказателства за самоличността на извършителя.

Възобновено е на 9 май 2013 г.

Четири години по-късно, през ноември 2017 г. прокуратурата повдига обвинения на двама души във връзка с потъването на кораба. Като обвиняеми са привлечени Милен Б., генерален директор и ръководител „Експлоатация“ на фирмата „Провидънс шипинг енд трейдинг“ ООД менажирала „Хера“ и техническия директор и ръководител „Морски операции“ във фирмата Стефчо М.

Според прокуратурата двамата в съучастие, като съизвършители са отговорни за некачествено извършени и неизвършени планирани ремонтни дейности в периода от 23.07.2002г. до 13.02.2004г., вкл. и недокументирани конструктивни промени. Те са обвинени и за не изготвянето на актуална информация за устойчивостта на моторния кораб и не снабдяването на капитана с нея, в нарушение на нормативни актове, подробно описани в обвинителния акт.

Според заключенията на изготвените експертизи в хода на разследването това са причините за влошено якостното състояние на конструкцията на кораба. Вещите лица посочват, че така бурята, на която е бил подложен „Хера“ на 13 февруари 2004 г., е успяла да причини деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първи хамбар). От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен кораба са образували течна смес. Въздействието на бурята върху плавателния съд и движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост, накланяне на носовата част във водата и последвало потъване на „Хера“.

За престъплението в НК е предвидено наказание „лишаване от свобода“ от 10 до 20 г., доживотен затвор или доживотен затвор без право на замяна.