Варненският окръжен съд не даде ход на разпоредителното заседание и отложи производството за потъването на кораба „Хера“ за 1.06.2020г.

Съдът намери, че са налице процесуални пречки за даване ход на делото, тъй като е налице нередовно призоваване по отношение на пострадалите украински граждани, а също така и на пострадалата Радослава Р. Друго основание за отлагане на производството беше неявяването на един от подсъдимите - Стефчо М., което е пречка за разглеждане на делото, доколкото участието му в съдебното заседание е задължително. Адвокатът на техническия директор посочи, че той се намира в Китай и заради ограниченията за коронавируса не е могъл да присъства на делото.

Петчленният съдебен състав отстрани от производството по делото адв. Севдалин Стамов, с оглед обстоятелството, че същият е участвал в качеството си на свидетел в досъдебното производство през 2009 г., а след повдигане на обвинение спрямо Милен Б. е бил упълномощен за негов адвокат.

Отвеждане от делото си направи и прокурор Калоян Ангелов, тъй като адвокатите Лулчева и Доковска, които защитават подсъдимия Милен Б., са били и негови защитници, с които той е поддържал също и лични отношения. Определен е наблюдаващ прокурор от Варненска окръжна прокуратура.

Корабът „Хера“, плаващ под камбоджански флаг, потъва на 13 февруари 2004 г. на около 14 км. от северния вход на „Босфора“, при изключително лошо метереологично време.   По време на инцидента край Босфора загиват 19 моряци - 17 българи и двама украинци.

Разследването започва няколко дни по-късно - на 16 февруари 2004 г. под ръководството на Софийска градска прокуратура и отнема 15 години.

На 19 февруари 2010 г. разследването е спряно, тъй като не са събрани категорични доказателства за самоличността на извършителя.

Възобновено е на 9 май 2013 г.

Четири години по-късно, през ноември 2017 г. прокуратурата повдига обвинения на двама души във връзка с потъването на кораба. Като обвиняеми са привлечени Милен Б., генерален директор и ръководител „Експлоатация“ на фирмата „Провидънс шипинг енд трейдинг“ ООД менажирала „Хера“ и техническия директор и ръководител „Морски операции“ във фирмата Стефчо М.

Според прокуратурата двамата в съучастие, като съизвършители са отговорни за некачествено извършени и неизвършени планирани ремонтни дейности в периода от 23.07.2002г. до 13.02.2004г., вкл. и недокументирани конструктивни промени. Те са обвинени и за не изготвянето на актуална информация за устойчивостта на моторния кораб и не снабдяването на капитана с нея, в нарушение на нормативни актове, подробно описани в обвинителния акт.

Според заключенията на изготвените експертизи в хода на разследването това са причините за влошено якостното състояние на конструкцията на кораба. Вещите лица посочват, че така бурята, на която е бил подложен „Хера“ на 13 февруари 2004 г., е успяла да причини деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първи хамбар). От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен кораба са образували течна смес. Въздействието на бурята върху плавателния съд и движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост, накланяне на носовата част във водата и последвало потъване на „Хера“.

За престъплението в което са обвинени Милен Б. и Стефчо М. в НК е предвидено наказание „лишаване от свобода“ от 10 до 20 г., доживотен затвор или доживотен затвор без право на замяна.